Blinde vinken

M’n vrouw en dochters verwijten me nogal eens geen ‘gewone’ maaltijden te maken. Vandaag geen klachten op dat vlak: ik zette ik iets op tafel wat zeker tot de alledaagse Vlaamse keuken mag worden gerekend: blinde vinken met boontjes en kasteelaardappelen. Je moet voor het gerecht wat tijd hebben: de blinde vinken moeten toch wel minstens een half uur op het vuur staan. Het recept dat ik volg – uit een artikel over de favoriete gerechten van de moeders van topchefs – stelt zelfs dat de blinde vinken een uur op het vuur moeten staan. Dat vind ik te veel: de vinken dreigen dan te droog te worden. Jarenlang worstelde ik met de bereiding van het vleesgerecht. Ik bakte de vinken in de pan, waardoor ze keer op keer te weinig doorbakken op tafel verschenen. Met het artikel kwam die periode tot een einde. Ik bak ze nu, net als stoofvlees, eerst in de pot tot ze aan alle kanten bruin zijn. Daarna haal ik ze uit de pot. In het aanbaksel stoof ik een paar gesneden uien, die ik vervolgens singeer. Dan gaat de vleesbouillon erop met het – niet gekoelde! – flesje Rochefort, samen met de blinde vinken. Deksel op de pot, en pruttelen maar. Controleer na drie kwartier de dikte van de saus. Dik genoeg? Als dat niet het geval is, haal de vinken dan even uit de pot en zet het vuur wat hoger: laat de saus inkoken tot ze wat dikker is. Ik serveerde de blinde vinken met (diepgevroren) boontjes uit de tuin en kasteelaardappelen. Toen m’n oudste dochter de tafel zag, vroeg ze meteen of één blinde vink per persoon wel zou volstaan. Ik vatte het, niet onterecht denk ik, op als een compliment en keek tevreden toe toen ze verschillende keren saus nam.

 

Geef een reactie

