Kip met rijst en currysaus

Vandaag maakte ik het favoriete gerecht van m’n jongste dochter, tevens een Vlaamse klassieker: kip met rijst en currysaus. Het is een gerecht dat je heel snel op tafel kunt zetten als je kiest voor rijst in builtjes en saus uit een pakje. Zo deed ik het jaren, tot een collega me vertelde dat het helemaal niet moeilijk is om zelf currysaus te maken. Inderdaad: het is kinderspel. Schil en ui een snijd een appel in kleine stukjes. Stoof ze aan in een pot en voeg er wat bloem én currypoeder bij. Roer. Het geheel mag gerust droog zijn. Voeg er vervolgens wat (warme) kippenbouillon bij = een blokje kippenbouillon in een halve liter (warm) water. Ik doe er ook wat (kokos)melk bij. Let op: voeg niet te veel vocht toe. Blijf roeren en voeg vocht bij tot de saus de gewenste dikte heeft. Laat koken en zet nadien het vuur laag. Ik vergat vandaag currypoeder bij de bloem te doen en had al vocht toegevoegd toen ik besefte dat ik currysaus aan het bereiden was zonder curry. Ik voegde dan maar currypoeder toe aan de saus. Dat lukte ook. Zelfgemaakte currysaus is zoveel lekkerder dan saus uit een pakje: ben ik blij dat ik ooit de stap heb gezet… Rijst koken doe je het best eerst bij dit gerecht. Het duurt al vlug een half uur voor de rijst gaar is. De kip, rijkelijk bestrooid met kippenkruiden, bak ik eerst aan in de pan. Vervolgens gaat de pan tien minuten in een op 180° voorverwarmde oven. Ten slotte is er nog de ananas – die verwarm ik gewoon even in de microgolf.

 

 

Geef een reactie

